Adaptarea vocațională

Compus de: Profesor Cseterki ClaudiaScoala: Școala Gimnazială Specială, Baia Mare, MaramureșPublicat: 03/10/2022Resursele Profesorului
Adaptarea vocațională

Adaptarea vocațională- combină aspecte legate de cunoașterea propriilor interese, valori, abilități și competente, pe de o parte, cu preferinta pentru un anumit tip de activitate, stiluri de interacțiune și medii de munca, pe de alta parte. Ea apare la confluenta dintre experientele de învățare și de munca multiplaăale adolescentului, devenind etalonul maturizarii sale.

Holland consideră că oamenii manifestă interese diferite pentru lucrul cu oameni sau obiecte și preferințe pentru lucrul cu idei sau fapte în funcție de tipul lor de personalitate. Se identifică astfel următoarele tipuri:

  • -  tipul realist- se caracterizează prin tendința de a se îndrepta spre acele activități care presupun manipularea obiectelor si intrumentelor. Poseda aptitudini manuale, mecanice sau tehnice si este satisfacut de acele medii profesionale care necesita un nivel optim de dezvoltare a acestor aptitudini;
  • -  tipul investigativ- se distinge prin apetit deosebit pentru cercetare, investigare sub diverse forme și în cele mai diferite domenii. Are de obicei abilitati matematice si stiintifice si preferă să lucreze singur pentru rezolvarea de probleme;
  • - tipul artistic- manifestă atracție spre activitățile mai putin structurate, care presupun o rezolvare creativă și oferă posibilități de autoexpresie. Persoanele artistice sunt inzestrate cu abilități artistice si imaginatie;
  • - tipul social-  este interesat de activitățile care implică relaționare interpersonală. Preferă astfel să ajute oamenii să-și rezolve problemele sau sa-i invete diverse lucruri, decat sa realizeze activități care necesită manipularea unor unelte sau mașini;
  • -  tipul intreprinzator- preferă să lucreze în echipă, însî în primul rând cu scopul de a conduce, a dirija, a ocupa locul de lider. Evita activitatile stiintifice sau domeniile care implica o munca foarte dificila, preferandu-le pe acelea care ii pun in valoare abilitatile oratorice și manageriale.
  • -  tipul convențional- caracterizează persoana care se îndreaptă spre activitățile care se caracterizeaza prin manipularea sistematica si ordonata a unor obiecte intr-un cadru bine organizat si definit. Are abilitati matematice si reuseste sa se adapteze cu dificultate la situații cu grad ridicat de ambiguitate și care nu au descrise cerințe clare.
Înapoi