Educația timpurie –Între Necesitate și Oportunitate

Compus de: Profesor învățământ preșcolar, Matei Florentina ValentinaScoala: Liceul Tehnologic „Sf. Mc. Sava” BercaPublicat: 02/10/2022Resursele Profesorului
Educația timpurie –Între Necesitate și Oportunitate

Educația timpurie reprezintă totalitatea experiențelor individual realizate și social existente sau organizate, de care beneficiază copilul în primii ani de viață, cu rol de a proteja, crește și dezvoltă ființa umană prin înzestrarea cu capacități și achizitii fizice, psihice, culturale specifice care să-i ofere identitate și demnitate proprie. Ea asigura fundamentele dezvoltării fizice și psihice sănătoase, ale dezvoltării sociale, spirituale și culturale complexe. Ceea ce învață copiii în primii ani reprezintă mai mult de jumătate decât vor învăța tot restul vieții.

În pedagogia românească educația timpurie reprezintă un concept nou. In mod tradițional, problematica pedagogică a copilului de 0-6/7 ani a fost considerată ca edu­cație preșcolară. Actuala politică educațională nu include o secțiune specifică privind educația timpurie a copilului în perioada 0-3 ani. Din punct de vedere practic, focali­zarea în domeniul educatiei timpurii în cadrul actualei politici educaționale se face pe educația prescolară.

Scopul strategiei in domeniul educatiei timpurii a copilului este de a-i asigura fiecarui copil dreptul la educatie si la dezvoltare deplina pentru a-i da posibilitatea sa-si atinga potentialul maxim in acord cu standardele europene si internationale.

Focalizarea pe educatia timpurie si anii prescolaritatii este importanta deoarece aceasta este perioada cand copiii se dezvolta rapid si, daca procesul de dezvoltare este neglijat in acest stadiu, este mult mai dificil si mai costisitor sa compensezi aceste pierderi mai tarziu. Este binecunoscut si evident faptul ca alegerile facute acum si actiunile intreprinse de parinti si de societate in copilaria timpurie au o puternica si mai de durata influenta asupra progresului individual al copilului si asupra progresului natiunilor, in sens larg.

Calitatea ingrijirii si a protectiei in aceasta perioada sunt mijloacele care inlatura mortalitatea infantila, boala, intarzierea in crestere, traumele, proasta alimentatie, intarzierile de dezvoltare. Acordand copilului atentia cuvenita, asigurandu-i cresterea si educatia, ii cream conditii pentru a-si dezvolta o personalitate echilibrata si armo­nioasa.

Specialistii considera ca perioada de timp pentru educatie timpurie este definita de la conceptie pana la varsta de 8 ani, perioada in care are loc cea mai rapida dez­voltare a creierului. Cei mai importanti suntâ primii doi ani din viata, cand apar cele mai semnificative schimbari din punct de vedere intelectual, emotional, psihologic si social.

Un program educativ eficient este un program care isi propune sa ia in seama copilul de la primele momente ale existentei sale si care implica toti agentii educa­tionali care contribuie la cresterea si dezvoltarea lui.

Înapoi