Învățământul preșcolar și metodele inovative de învățare

Compus de: Profesor învățământ preșcolar: Vișan LilianaScoala: Grădinița nr. 137, BucureștiPublicat: 10/05/2022Resursele Profesorului
Învățământul preșcolar și metodele inovative de învățare

Metodele inovative de învăţare sunt modalităţi moderne de stimulare a învăţării şi dezvoltării personale încă de la vârstele timpurii, sunt instrumente didactice care favorizează interschimbul de idei, de experienţe, de cunoştinţe, asigurând perfecţionarea şi optimizarea demersului educaţional. Metodele utilizate la preşcolari sunt atât cele “clasice”, cât şi cele “moderne”; numai abilitatea cadrului didactic poate face ca orice metodă folosită să stârnească interesul copilului preşcolar şi să-l determine să înveţe în modul cel mai plăcut: prin joc. Cele mai utilizate metode interactive sunt cele care canalizează energiile creatoare ale preşcolarilor în direcţia propusă, le captează atenţia, stimulează mecasnismele gândirii, ale inteligenţei, voinţei, motivaţiei şi imaginaţiei şi îi implică afectiv în ceea ce fac. Procesul de formare interactiv presupune acţiune atât din partea profesorului cât şi din partea elevului. Profesorul model pentru a crea cadrul optim de învăţare este necesar să ţină cont de anumite criterii în aplicarea metodelor moderne de învăţare, cum ar fi: competenţele ce urmează a fi dezvoltate la elevi, nivelul intelectual şi capacităţile elevilor, resursele materiale accesibile şi gradul de complexitate al conţinutului. 

Astfel metodele inovative trebuie adaptate acestor criterii, pentru ca procesul instructive educativ să se desfăşoare într-un cadru activ-participativ, de stimulare a învăţării. Metodele inovative presupun o învăţare prin comunicare, prin colaborare, care produce o confruntare de idei, opinii şi argumente, creează situaţii de învăţare centrate pe disponibilitatea şi dorinţa de cooperare a copiilor, pe implicarea lor directă şi activă, pe influenţa reciprocă din interiorul microgrupurilor şi interacţiunea socială a membrilor unui grup.

 În învăţământul preşcolar sunt utilizate o multitudine de metode moderne însoţite de tehnici specifice şi resurse materiale, dintre care amintim: explozia stelară - steluţa mare şi 5 steluţe mici; Lotus- flori de nufăr mici şi o floare de nufăr mare; Bula dublă - două cercuri mari de culori diferite câte patru cercuri mici de culori diferite, săgeţi lungi şi scurte; Predarea/învăţarea reciprocă - palete colorate cu întrebări, ecusoane, coroniţe; Ciorchinele-cercuri sau ovale de două mărimi şi două culori, săgeţi; Cubul- un cub sau tot atâtea cuburi câte tematici predaţi; plăcuţe cu descrie, compară, analizează, argumentează, asociază, aplică, simboluri pentru copii; Pălăriuţe gânditoare-albă, roşie, galbenă, verde, albastră neagră; Piramida şi diamantul –suport de lucru, pătrate sau benzi de carton de culori diferite ; Mozaicul –fişa expert, ecusoane, chestionar de evaluare-ilustrat; Diagrama Venn – fişe de lucru, ecusoane.

 Explozia stelară este o metodă de stimulare a creativităţii, o modalitate de relaxare a copiilor şi se bazează pe formularea de întrebări pentru rezolvarea de noi probleme şi noi descoperiri. Prin intermediul acestei metode se urmăreste formularea de întrebări şi realizarea de conexiuni între ideile descoperite de copii, în grup prin interacţiune şi individual pentru rezolvarea unei probleme. Tehnica Lotus este o modalitate interactivă de lucru în grup care oferă posibilitatea stabilirii de relaţii între noţiuni pe baza unei teme principale din care derivă alte opt teme. Prin folosirea acestei medode, cadrul didactic urmărește stimularea inteligenţelor multiple şi a potenţialului creativ în activităţi individuale şi în grupe, teme din domenii diferite.

Bula dublă este o metodă care grupează asemănările şi deosebirile dintre două obiecte, procese, fenomene, idei, concepte. Bula dublă este prezentată grafic prin două cercuri mari în care se aşează imaginea care denumeşte subiectul.

Predarea – învăţarea reciprocă este o strategie de învăţare prin studiu pe text/imagine sau imagine/text pentru dezvoltarea comunicării copil-copil şi experimentarea rolului educatoarei. Se poate aplica atât în jocurile libere cât şi în activitatea frontală (povestire, lectura după imagini, memorizare, etc.). Ciorchinele- ca și metodă activ participativă stimulează realizarea unor asociaţii noi de idei, permite cunoaşterea propriului mod de a înţelege o anumită temă 

Bibliografie: Bocoş Muşata, Avram Iftinia, Catalano Horaţiu, Someşan Eugenia, “Pedagogia învăţământului preşcolar. Instrumente didactice”, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2009

Glava,Adina(coord.), Tătaru Lolica ( coord.), Chiș Olga ( coord.), referent științific: profesor universitar, dr.Vasile Chiș - Piramida cunoașterii-repere metodice în aplicarea curriculumului preșcolar, Pitești, ED. Diamant, 2014 

Înapoi