Calitatea în educație
Calitatea procesului instructiv-educativ ar trebui să reprezinte o prioritate permanentă pentru orice organizaţie furnizoare de educaţie. Numai predarea şi învăţarea de calitate pot realmente contribui la dezvoltarea individului şi a societăţii din care acesta face parte. Calitatea şi asigurarea acesteia nu se întâmplǎ, nu este opţionalǎ, ci este o cerinţǎ imperativǎ a timpului pe care îl trǎim din cel puţin patru motive:
moral
(elevii sunt cei cǎrora trebuie sǎ li se asigure o educaţie care sǎ fie ,,cea mai bunǎ”,
contextual
(şcolile sunt într-o interacţiune dinamicǎ şi continuǎ cu societatea şi comunitatea cǎrora le aparţin . Contextul în care acestea îşi desfǎşoarǎ activitatea este într-o continuǎ luptǎ pentru calitate, ceea ce impune pentru toate instituţiile o creştere a interesului pentru calitate.),
supravieţuirea
(societatea de azi este una concurenţialǎ),
responsabilitatea
(şcolile sunt supuse în mod constant aprecierii şi evaluǎrii celor pe care îi serveşte: elevi, pǎrinţi , comunitate, societate. Şcoala este un bun al comunitǎţii şi va trebui sǎ dea socotealǎ pentru ceea ce face, motiv care impune existenţa unor strategii interne de asigurare şi menţinere a calitǎţii.) Calitatea educaţiei poate fi privitǎ ca un ansamblu de caracteristici ale unui program de studiu şi ale furnizorului acestuia prin care sunt îndeplinite aşteptǎrile beneficiarilor, precum şi standardele de calitate . Beneficiarii şi clienţii educaţiei de calitate (elevii, pǎrinţii, societatea) ar fi de dorit sǎ fie consultaţi permanent în ceea ce priveşte satisfacţia lor faţǎ de serviciile educaţionale de care beneficiazǎ.
Imbunǎtǎţirea calitǎţii educaţiei presupune evaluare, analizǎ şi acţiune corectivǎ continuǎ din partea organizaţiei furnizoare de educaţie, bazatǎ pe selectarea şi adoptarea celor mai potrivite proceduri , precum şi pe alegerea şi aplicarea celor mai relevante standarde de referinţǎ. Metodologia asigurǎrii calitǎţii educaţiei precizeazǎ cǎ asigurarea calitǎţii educaţiei este centratǎ preponderent pe rezultatele învǎţǎrii. Rezultatele învǎţǎrii sun exprimate în termeni de cunoştinţe, competenţe, valori, atitudini care se obţin prin parcurgerea şi finalizarea unui nivel de învǎţǎmânt sau program de studiu.
Asigurăm calitatea educației la nivelul școlii prin:
Cadrele didactice
, astfel realizând activitatea didacticǎ în conformitate cu documentele normative şi bazate pe o metodologie centratǎ pe elev;formarea continuǎ;
adecvarea întregii activitǎţi la nevoile elevilor şi ale comunitǎţii;
evaluarea şi autoevaluarea permanente.
Elevii,
prin pregǎtire continuǎ; implicare activǎ şi responsabilǎ în propria educaţie; participare la viaţa şcolii.
Părinții păstrează o
comunicare permanentǎ cu copilul şi cu cadrele didactice; se implică în viaţa şcolii şi rǎspund prompt la solicitǎrile acesteia.
Conducerea şcolii prin asigurarea resurselor, a bazei logistice şi a condiţiilor pentru o educaţie de calitate; realizarea comunicǎrii interne şi externe la nivelul şcolii; conducerea proceselor de dezvoltare instituţionalǎ
Important de menționat este faptul că, școlile sunt foarte diferite în ceea ce priveşte premisele şi resursele puse în joc. Ca urmare, la eforturi egale, rezultatele obţinute vor fi foarte diferite.
O educaţie de calitate nu este numai aceea care asigură progresul în atingerea unor obiective prestabilite, ci şi cea care îşi stabileşte noi ţeluri şi modalităţi de atingere a lor, pe măsură ce societatea se schimbă.
Bibliografie
1. Josan, Simona, Lecţii de management şi calitatea educaţiei, Tribuna învǎțǎmântului, nr.649, 2005. 2. Oprean, C., Ţîţu, M., Managementul calităţii în economia şi organizaţia bazate pe cunoştinţe, Editura AGIR, Bucureşti.
3. ,,Perspective interdisciplinare în învǎţǎmântul românesc” (studii de specialitate), Botoşani, 2004