Eficientizarea managementului institutiilor de învătământ preuniversitar

Compus de: Oancea Viorica Violeta Scoala: Gradinita CastelPublicat: 11/01/2024Resursele Profesorului
Eficientizarea managementului institutiilor de învătământ preuniversitar

Activitatea manageriala cuprinde cinci categorii de activitati: prevederea si planificarea, organizarea, asigurarea personalului coordonarea si controlul. Numarul si natura functiilor managementului se raporteaza la atributiile conducatorilor si la sfera lor de competenta. Prevederea este activitatea de evaluare a viitorului, surprinderea tendintelor, conjuncturilor probabile in care vor actiona factorii de influenta. Exista trei tipuri de activitati previzionale: prognoza – pe termen lung, peste 10 ani, caracterizeaza deciziile strategice la nivelul ierarhic superior,  - planificarea – pe termen mediu, de la cativa ani la un semestru, produsul planificarii este planul, programarea – pe termen scurt, decada, saptamana, schimb, amanuntita in ceea ce priveste actiunile intreprinse, mijloacele si resursele utilizate pentru realizarea planului. Decizia este un element cheie in orice activitate de management si consta in alegerea unei modalitati de actiune din mai multe posibile. Presupune trei etape: pregatirea deciziei include identificarea problemelor, obtinerea informatiilor necesare despre aceste probleme, selectionarea, organizarea si prelucrarea informatiilor, elaborarea variantelor de actiune si a proiectelor planurilor de masuri.  - adoptarea deciziei implica o activitate de analiza si comparare a avantajelor si dezavantajelor fiecarei variante, urmata de alegerea variantei celei mai avantajoase sau celei mai putin dezavantajoase. - aplicarea deciziei implica o serie de activitati de natura organizationala si motivationala – comunicarea deciziei, explicarea si argumentarea ei, organizarea actiunii practice, controlul executarii deciziei, reglarea actiunii, adoptarea unor decizii de corectare a deciziei initiale. Organizarea cuprinde ansamblul de activitati prin intermediul carora se stabilesc si se delimiteaza procesele de munca fizica si intelectuala, componentele acestora, realizandu-se gruparea lor pe compartimente, formatiuni de lucru. Prin intermediul organizarii se combina rational si armonios toate elementele functionarii normale (resurse, mijloace etc.).Organizarea ca functie a managementului are doua aspecte distincte: structura organizatiei (configuratia compartimentelor, atributiile fiecarui post), organizarea personalului si a resurselor materiale. Coordonarea se refera la asigurarea cooperarii dintre compartimente si oameni, armonizarea actiunilor acestora, pentru a se evita paralelisme si suprapuneri, risipa de forte si mijloace. Coordonarea se exprima in priceperea managerului de a interveni operativ in functionarea partilor sistemului in vederea armonizarii lor unele cu altele, precum si cu ansamblul, atat in ceea ce priveste factorii tehnici, cat si cei umani, materiali, economici, financiari. Antrenarea implica actiunea managerului de a-i determina pe subordonati sa participe activ, responsabil si creator la indeplinirea sarcinilor ce le revin, in conditii optime. Se realizeaza prin comanda si motivare. Realizarea antrenarii prin comanda presupune formularea unor ordine simple si directe, clare, ordinele sa nu depaseasca competenta angajatilor, promovarea unei discipline reale in munca etc. Controlul consta in supravegherea functionarii sistemului condus, compararea rezultatelor obtinute cu cele planificate sau cu obiectivele stabilite. 

Înapoi