Fisa de evaluare curenta

Compus de: prof. GIORGI DANIEL, director adjunctScoala: Liceul Tehnologic „G-ral C-tin Sandru” Bilta, Runcu, GorjPublicat: 20/06/2022Resursele Profesorului
Fisa de evaluare curenta

1. Care sunt elementele de idenificare ale unei unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridica (PJ) ?

Unitatea de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica (PJ) are urmatoarele elemente definitorii:

a) act de infiintare — ordin de ministru/hotarare a autoritatilor administratiei publice locale sau judetene (dupacaz)/hotarare judecatoreasca/orice alt act emis in acest sens si care respecta prevederile legislatiei in vigoare;

b) dispune de patrimoniu, in proprietate publica/privata sau prin administrare/comodat/inchiriere (sediu, dotari corespunzatoare, adresa);

c) cod de identitate fiscala (CIF);

d) cont in Trezoreria Statului; e) stampila cu stema Romaniei si cu denumirea actualizata a Ministerului Educatiei Nationale, denumit in continuare ministerul, si cu denumirea exacta a unitatii de invatamant corespunzatoare nivelului maxim de invatamant scolarizat.

2. Definiți contractul educațional?

Unitatile de invatamant incheie cu parintii, tutorii sau sustinatorii legali, in momentul inscrierii anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor, in registrul unic matricol, un contract educational in care sunt inscrise drepturile si obligatiile reciproce ale partilor.

Acesta este particularizat la nivelul fiecarei unitati de invatamant prin decizia consiliului de administratie, dupa consultarea Consiliului de parinti al unitatii de invatamant. Contractul educational este valabil pe toata perioada de scolarizare in cadrul unitatii de invatamant. Eventualele modificari ale unor prevederi din contractul educational se pot realiza printr-un act aditional acceptat de ambele parti si care se ataseaza contractului educational. Contractul educational va cuprinde in mod obligatoriu: datele de identificare ale partilor    semnatare — respective unitatea de invatamant, beneficiarul primar al educatiei, parintele, tutorele sau sustinatorul legal, scopul pentru care se incheie contractul educational, drepturile partilor, obligatiile partilor, durata valabilitatii contractului, alte clauze. Contractul educational se incheie in doua exemplare originale, unul pentru parinte, tutore sau sustinator legal, altul pentru unitatea de invatamant si isi produce efectele de la data semnarii.

3. Precizați rolurile si atribuțiileConsiliului Profesoral si al Consiliului de Administrațiedintr-o unitate de invatamant preuniversitar.

Consiliul de administratie are urmatoarele atributii:

a) aproba tematica si graficul sedintelor;

b) aproba ordinea de zi a sedintelor;

c) stabileste responsabilitatile membrilor consiliului de administratie si proceduri de lucru;

d) aproba regulamentul intern si regulamentul de organizare si functionare a unitatii de invatamant cu respectarea prevederilor legale;

e) isi asuma, alaturi de director, raspunderea publica pentru performantele unitatii de invatamant;

f) particularizeaza, la nivelul unitatii de invatamant, fisa - cadru a postului de director adjunct, elaborata de inspectoratul scolar;

g) particularizeaza, la nivelul unitatii de invatamant, contractul educational tip, aprobat prin ordin al ministrului educatiei nationale in care sunt inscrise drepturile si obligatiile reciproce ale unitatii de invatamant si ale parintilor, in momentul inscrierii anteprescolarilor, prescolarilor sau a elevilor;

h) valideaza statul de personal pentru toate categoriile de personal din unitate, care urmeaza a fi supus spre aprobare inspectoratului scolar la inceputul fiecarui an scolar si ori de cate ori apar modificari;

i) pune in aplicare hotararile luate in sedinta reunita a consiliilor de administratie ale unitatilor de invatamant partenere in consortiul scolar din care unitatea de invatamant face parte;

j) valideaza raportul general privind starea si calitatea invatamantului din unitatea de invatamant preuniversitar sipromoveaza masuri ameliorative;

k) aproba comisia de elaborare a proiectului de dezvoltare institutionala, precum si comisiile de revizuire a acestuia; aproba proiectul de dezvoltare institutionala si modificarile ulterioare ale acestuia, precum si planul managerial al directorului;

l) adopta proiectul de buget al unitatii de invatamant, tinand cont de toate cheltuielile necesare pentru bunafunctionare a unitatii de invatamant, astfel cum sunt acestea prevazute in legislatia in vigoare si contractele collective de munca aplicabile; proiectul de buget astfel adoptat se inregistreaza la ordonatorul superior de credite;

m) intreprinde demersuri ca unitatea de invatamant sa se incadreze in limitele bugetului alocat;

n) avizeaza executia bugetara la nivelul unitatii de invatamant si raspunde, impreuna cu directorul, de incadrarea inbugetul aprobat, conform legii;

o) aproba modalitatile de realizare a resurselor extrabugetare ale unitatii de invatamant si stabileste utilizareaacestora, in concordanta cu planurile operationale din proiectul de dezvoltare institutionala si planul managerialpentru anul in curs; resursele extrabugetare realizate de unitatea de invatamant din activitati specifice (inchirieri despatii, activitati de microproductie etc.), din donatii, sponzorizari sau din alte surse legal constituite raman in totalitatela dispozitia acesteia;

p) aproba utilizarea excedentelor anuale rezultate din executia bugetului de venituri si cheltuieli ale activitatilor finantate integral din venituri proprii, reportate in anul calendaristic urmator, cu aceeasi destinatie sau pentrufinantarea altor cheltuieli ale unitatii de invatamant;

q) avizeaza planurile de investitii;

r) stabileste taxele de scolarizare pentru invatamantul particular preuniversitar si pentru cel postliceal de stat,nefinantat de la buget, conform normelor legale in vigoare;

s) aproba acordarea burselor scolare, conform legislatiei in vigoare;

t) aproba acordarea premiilor pentru personalul unitatii de invatamant, in conformitate cu prevederile legale invigoare;

u) in unitatile de invatamant particular, avizeaza drepturile salariale si extrasalariale ale directorilor si directorilor adjuncti, precum si salarizarea personalului din unitate, in conformitate cu prevederile legii si ale contractului individual de munca;

v) aproba acoperirea integrala sau partiala a cheltuilelilor de deplasare si de participare la manifestari stiintifice intara sau strainatate pentru personalul didactic, in limita fondurilor sau din fonduri extrabugetare;

w) aproba, lunar, decontarea cheltuielilor aferente navetei cadrelor didactice din unitatea de invatamant, in baza solicitarilor depuse de acestia;

x) aproba proceduri elaborate la nivelul unitatii de invatamant;

y) propune, spre aprobare, inspectoratului scolar infiintarea centrelor de documentare si informare, a bibliotecilor scolare in unitatea de invatamant;

z) aproba extinderea activitatii cu elevii, dupa orele de curs, prin programul „Scoala dupa scoala”, in functie de resursele existente si posibilitatile unitatii de invatamant;

aa) aproba curriculumul la decizia scolii cu respectarea prevederilor legale;

bb) pentru unitatile de invatamant profesional si tehnic, avizeaza programele scolare pentru curriculumul indezvoltare locala (CDL) si incheierea contractelor-cadru privind derularea instruirii practice cu operatorii economici;

cc) aproba orarul cursurilor din unitatea de invatamant;

dd) aproba masuri de optimizare a procesului didactic propuse de consiliul profesoral;

ee) stabileste componenta si atributiile comisiilor pe domenii de activitate din unitatea de invatamant;

ff) aproba programul de pregatire si evaluare pentru formatiunile de studiu cu frecventa redusa;

gg) aproba tipurile de activitati educative extrascolare care se organizeaza in unitatea de invatamant, durata acestora, modul de organizare si responsabilitatile stabilite de consiliul profesoral;

hh) aproba graficul de desfasurare a instruirii practice;

ii) aproba proiectul de incadrare, intocmit de director, cu personal didactic de predare, precum si schema depersonal didactic auxiliar si nedidactic;

jj) aproba repartizarea personalului didactic de predare pentru invatamantul prescolar si primar/dirigintilor lagrupe/clase;

kk) desemneaza coordonatorul pentru proiecte si programe educative scolare si extrascolare;

ll) organizeaza concursul pentru ocuparea posturilor didactice auxiliare si nedidactice, aproba comisiile invederea organizarii si desfasurarii concursului, valideaza rezultatele concursurilor si aproba angajarea pe post, inconditiile legii;

mm) avizeaza comisiile in vederea organizarii si desfasurarii concursului pentru ocuparea posturilor didactice auxiliare si nedidactice la nivelul consortiului scolar;

nn) realizeaza anual evaluarea activitatii personalului conform prevederilor legale;

oo) avizeaza, la solicitarea directorului unitatii de invatamant, pe baza recomandarii medicului de medicina muncii,realizarea unui nou examen medical complet, in cazurile de inaptitudine profesionala de natura psihocomportamentala, pentru salariatii unitatii de invatamant;

pp) avizeaza, la solicitarea a jumatate plus unu din membrii consiliului de administratie, pe baza recomandarii medicului de medicina munii, realizarea unui examen medical de specialitate, in cazurile de inaptitudine profesionalade natura psihocomportamentala, pentru directorul sau director adjunct;

qq) indeplineste atributiile de incadrare si mobilitatea personalului didactic de predare prevazute de Metodologia -cadru de miscare a personalului didactic in invatamantul preuniversitar;

rr) aproba modificarea, suspendarea si incetarea contractului individual de munca al personalului din unitate;

ss) propune eliberarea din functie a directorului unitatii de invatamant cu votul a 2/3 dintre membrii consiliului de administratie al unitatii de invatamant sau la propunerea consiliului profesoral, cu votul a 2/3 dintre membri acestuiasi comunica propunerea inspectoratului scolar;

tt) propune eliberarea din functie a directorului unitatii de invatamant particular si confesional, cu votul a 2/3 din membri, si comunica propunerea persoanei juridice fondatoare pentru emiterea deciziei de eliberare din functie;

uu) aproba fisa individuala a postului pentru fiecare salariat, care constituie anexa la contractul individual de muncasi o revizuieste, dupa caz;

vv) aproba perioadele de efectuare a concediului de odihna ale tuturor salariatilor unitatii de invatamant preuniversitar, pe baza cererilor individuale scrise ale acestora, in functie de interesul invatamantului si al celui incauza, tinand cont de calendarul activitatilor unitatii de invatamant si al examenelor nationale;

ww) aproba concediile salariatilor din unitatea de invatamant, conform reglementarilor legale in vigoare, contractelor colective de munca aplicabile si regulamentului intern;

xx) indeplineste atributiile prevazute de legislatia in vigoare privind raspunderea disciplinara a elevilor, personalului didactic de predare, didactic auxiliar si nedidactic din unitatea de invatamant;

yy) aproba, in conditiile legii, pensionarea personalului din unitatea de invatamant,;

zz) aproba, in limita bugetului alocat, participarea la programe de dezvoltare profesionala a angajatilor unitatii de invatamant;

aaa) administreaza baza materiala a unitatii de invatamant.

Consiliul profesoral are următoarele atribuții: 

a) analizează și dezbate raportul general privind starea și calitatea învățământului din unitate de învățământ; 

b) alege, prin vot secret, reprezentanții personalului didactic în consiliul de administrație; 

c) dezbate, avizează și propune consiliului de administrație, spre aprobare, planul de dezvoltare instituțională al unității de învățământ; 

d) dezbate și aprobă rapoartele de activitate semestrial și anual, precum și eventuale completări sau modificări ale acestora; 

e) aprobă raportul privind situația școlară semestrială și anuală prezentat de fiecare învățător/institutor/profesor pentru învățământ primar/profesor-diriginte, precum și situația școlară după încheierea sesiunilor de amânări, diferențe și corigențe; 

f) hotărăște asupra tipului de sancțiune disciplinară aplicată elevilor care săvârșesc abateri, potrivit prevederilor prezentului Regulament și ale Regulamentului de organizare și funcționare a unității de învățământ; 

g) propune acordarea recompenselor pentru elevi și pentru personalul didactic din unitatea de învățământ, conform reglementărilor în vigoare; 

h) validează notele la purtare mai mici de 7, respectiv mai mici de 8 – în cazul unităților de învățământ cu profil pedagogic, teologic si militar, precum și calificativele la purtare mai mici de „bine”, pentru elevii din învățământul primar; 

i) avizează oferta de curriculum la decizia școlii pentru anul școlar următor și o propune spre aprobare consiliului de administrație; 

j) avizează proiectul planului de școlarizare; 

k) validează fișele de autoevaluare ale personalului didactic al unității de învățământ, în baza cărora se stabilește calificativul anual; 

l) formulează aprecieri sintetice privind activitatea personalului didactic, care solicită acordarea gradației de merit sau a altor distincții și premii, potrivit legii, pe baza raportului de autoevaluare a activității desfășurate de acesta; 

m) propune consiliului de administrație programele de formare continuă și dezvoltare profesională ale cadrelor didactice 

n)propune consiliului de administrație premierea și acordarea titlului “Profesorul anului” personalului didactic de predare și instruire parctică cu rezultate deosebite în activitatea didactică, în unitatea de învățământ;dezbate și avizează Regulamentul de organizare și funcționare a unității de învățământ; 

o)dezbate, la solicitarea ministerului educației, a inspectoratului școlar sau din proprie inițiativă, proiecte de acte normative și/sau administrative cu caracter normativ, care reglementează activitatea la nivelul sistemului național de învățământ, formulează propuneri de modificare sau de completare a acestora; 

p) dezbate probleme legate de conținutul sau organizarea actului educațional din unitatea de învățământ și propune consiliului de administrație măsuri de optimizare a acestuia; 

r) alege, prin vot secret, cadrele didactice membre ale Comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității, în condițiile legii; 

s) îndeplinește, în limitele legii, alte atribuții stabilite de consiliul de administrație, precum și orice alte atribuții potrivit legislației în vigoare și contractelor colective de muncă aplicabile; 

u) propune eliberarea din funcție a directorului unității de învățământ, conform legii. 

Documentele consiliului profesoral sunt: 

a) tematica şi graficul şedinţelor consiliului profesoral; 

b) convocatoare ale consiliului profesoral; 

c) registrul de procese-verbale al consiliului profesoral, însoţit de dosarul cu anexele proceselor-verbale. 

4. Enumerați tipul si conținutul documentelor manageriale.

Pentru optimizarea managementului unitatii de invatamant, conducerea acesteia elaboreaza documente manageriale, astfel:

a) documente de diagnoza;

b) documente de prognoza;

c) documente de evidenta.

Documentele de diagnoza ale unitatii de invatamant sunt:

a) rapoartele de activitate semestriale asupra activitatii desfasurate;

b) rapoartele comisiilor si compartimentelor din unitatea de invatamant;

c) raportul anual de evaluare interna a calitatii.

Rapoartele semestriale si anuale de activitate se intocmesc de catre director si directorul adjunct/directorii adjuncti, dupa caz.

Rapoartele semestriale si anuale de activitate se valideaza de catre consiliul de administratie, la propunerea directorului, la inceputul semestrului al doilea, respectiv la inceputului anului scolar urmator.

Rapoartele semestriale si anuale de activitate validate sunt prezentate de catre director in sedinta Consiliului profesoral.Rapoartele semestriale si anuale de activitate sunt facute publice pe site-ul unitatii de invatamant sau, in lipsa acestuia, prin orice alta forma, fiind documente care contin informatii de interes public. Raportul anual de evaluare interna (RAEI) se intocmeste de catre comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii, se valideaza de catre consiliul de administratie, la propunerea coordonatorului comisiei si se prezinta, spre analiza, consiliului profesoral.

Documentele de prognoza ale unitatii de invatamant realizate pe baza documentelor de diagnoza ale perioadei anterioare sunt:

a) planul de dezvoltare institutionala, respectiv planul de actiune al scolii pentru invatamantul profesional si tehnic (PAS); b) planul operational al unitatii; c) planul managerial (pe an scolar); d) programul de dezvoltare a sistemului de control managerial.

5. Clasificați funcțiile didactice din învățământul preuniversitar.

In unitatile de invatamant, personalul este format din personal didactic de conducere, didactic de predare si de instruire practica, didactic auxiliar si personal nedidactic. Selectia personalului didactic, a celui didactic auxiliar si a celui nedidactic din unitatile de invatamant se face conform normelor specifice fiecarei categorii de personal. Angajarea personalului didactic de predare, didactic auxiliar si nedidactic in unitatile de invatamant cu personalitate juridica se realizeaza prin incheierea contractului individual de munca cu unitatea de invatamant, prin reprezentantul sau legal.

6. Cum LEN nr 1/2011,Legea EducațieiNaționale,prevede ca perfecționarea personalului didactic este un drept dar si o obligație, dezvoltați subiectul.

Perfectionarea pregatirii personalului didactic se realizeaza prin forme si programe, în raport cu exigentele învatamântului, cu evolutia diferitelor discipline de studiu, cicluri de învatamânt si profiluri, precum si în functie de necesitatile si de interesele de perfectionare a diferitelor categorii de cadre didactice.

Activitatea de perfectionare a personalului didactic este coordonata de Ministerul Educatiei Nationalesi se realizeaza în: 

a) institutii de învatamânt superior, prin facultati, departamente si catedre, pentru perfectionarea pregatirii de specialitate a profesorilor;          

b) institutii de învatamânt superior, prin departamentele sau catedrele de pregatire a personalului didactic, pentru perfectionarea pregatirii metodice si psihopedagogice a profesorilor; 

c) colegii pedagogice si licee pedagogice, pentru perfectionarea de specialitate, metodica si psihopedagogica a personalului didactic din învatamântul prescolar si primar; 

d) unitati de învatamânt de profil, pentru maistri-instructori;

e) case ale corpului didactic, pentru formarea continua a personalului didactic si a personalului didactic auxiliar; 

f) centre, institute si alte forme institutionalizate, pentru pregatirea si perfectionarea personalului de conducere, de îndrumare si de control;

g) Palatul National al Copiilor, pentru perfectionarea personalului didactic din palate si cluburi ale copiilor, precum si tabere scolare.

Inspectoratele scolare si casele corpului didactic, împreuna cu institutiile si unitatile, asigura organizarea si realizarea perfectionarii personalului didactic, potrivit metodologiei Ministerului Educatiei Nationale.

Principalele forme de organizare a perfectionarii personalului didactic din învatamântul preuniversitar sunt:

a) activitati metodico-stiintifice si psihopedagogice, realizate la nivelul unitatii de învatamânt sau pe grupe de unitati (comisii metodice, catedre si cercuri pedagogice); 

b) sesiuni metodico-stiintifice de comunicari, simpozioane si schimburi de experienta pe probleme de specialitate si psihopedagogice;

 c) stagii periodice de informare stiintificade specialitate si în domeniul stiintelor educatiei; 

d) forme de perfectionare prin corespondenta (învatamânt la distanta);

e) cursuri fara frecventa, organizate de institutii de învatamânt superior, combinate cu consultatii periodice,potrivit optiunilor participantilor; 

f) cursuri organizate de societati stiintifice si de alte organizatii profesionale ale personalului didactic; 

g) cursuri de perfectionare a pregatirii de specialitate, metodice si psihopedagogice sau pentru obtinerea definitivarii în învatamânt ori a gradelor didactice, în conformitate cu prevederile legii; 

h) cursuri depregatire si de perfectionare pentru personalul de conducere, de îndrumare si de control, potrivit unor programespecifice; 

i) burse de perfectionare si stagii de studiu si de documentare, realizate în tara si în strainatate;

j) cursuripostuniversitare;

k) doctorat.

Programele de perfectionare cuprind:

 a) informare stiintifica de specialitate;

 b) informare pedagogica, psihologica sisociologica;

c) informare metodica; 

d) informare în domeniul legislatiei generale si scolare; 

e) activitati practice îndomeniul specialitatii.

Definitivarea în învatamânt se poate obtine de catre personalul didactic de predare care îndeplineste conditiile destudii prevazute la art. 7 si care are un stagiu de cel putin 2 ani la catedra, având în aceasta perioada functia debaza în învatamânt.

Personalul didactic asociat, cu cel putin 1/2 norma didactica în specialitate, care îndeplineste conditiile de studii, sepoate prezenta la examenul de definitivare în învatamânt, dupa un stagiu efectiv de cel putin 3 ani la catedra. 

(3)Prezentarea la examenul pentru definitivarea în învatamânt este obligatorie dupa 2 ani de la efectuarea stagiului minim

Gradul didactic II se poate obtine de catre personalul didactic de predare care are o vechime la catedra de cel putin4 ani de la definitivarea în învatamânt si care demonstreaza competenta în activitatea instructiv-educativa,consemnata în fisa de evaluare anuala.

Probele pentru obtinerea gradului didactic II constau în:

 a) o inspectie scolara speciala, precedata de cel putin doua inspectii scolare curente, esalonate pe parcursul celor 4 ani; 

b) un test de specialitate si de metodica specialitatii, cuabordari interdisciplinare si de creativitate, elaborat pe baza unei tematici si a unei bibliografii aprobate de MEN pentru fiecare specialitate în parte; 

c) o proba orala de pedagogie, pe baza unei programe aprobate de MinisteruEducatiei Nationale care cuprinde si elemente de psihologie si de sociologie educationala

Gradul didactic I se poate obtine de catre personalul didactic de predare care are o vechime la catedra de cel putin4 ani de la acordarea gradului didactic II, cu rezultate deosebite în activitatea instructiv-educativa si de inovarepedagogica, evidentiate în fisa de evaluare anuala.

Probele pentru obtinerea gradului didactic I constau în: 

a) un colocviu de admitere, pe baza unei tematici si a uneibibliografii aprobate de Ministerul Educatiei Nationale pentru fiecare specialitate în parte; 

b) o inspectie scolara speciala, precedata de cel putin doua inspectii scolare curente, esalonate pe parcursul celor 4 ani, toate apreciate cu calificativul maxim; 

c) elaborarea unei lucrari metodico-stiintifice, sub îndrumarea unui conducator stiintific stabilit de institutia cu competente în domeniu;

d) sustinerea lucrarii metodico-stiintifice, în fata comisiei instituite, conformmetodologiei Ministerului Educatiei Nationale.

Personalului didactic care îndeplineste conditiile prevazute la art. 68 din Legea învatamântului nr. 84/1995 si care a obtinut titlul stiintific de doctor în domeniul specialitatii pe care o preda i se acorda gradul didactic I, pe baza uneiinspectii scolare speciale

7. Tratați componenta didactica referitoare la evaluarea activității personalului didactic şi didactic auxiliar din unitățile şi instituțiile de învățământ.

Evaluarea activităţii personalului didactic şi personalului didactic auxiliar din unităţile şi instituţiile de învăţământ preuniversitar se realizează în următoarele etape:

a) Autoevaluarea activităţii realizată de fiecare angajat pe baza fişei de autoevaluare/evaluare şi a raportului de autoevaluare justificativ pentru punctajul acordat în fişa de autoevaluare.

b) Evaluarea activităţii personalului didactic/didactic auxiliar este realizată la nivelul comisiei metodice sau al compartimentului funcţional prin evaluare obiectivă - punctaj acordat de către toţi membrii comisiei pentru fiecare persoană evaluată.

c) Evaluarea finală a activităţii personalului didactic/didactic auxiliar se face în cadrul consiliului de administraţie al unităţii/ instituţiei de învăţământ.

Fişele cadru ale postului pentru fiecare funcţie didactică şi didactică auxiliară se operaţionalizează/individualizează de către directorul şi directorul adjunct al unităţii/instituţiei de învăţământ.

Fişa postului operaţionalizată se aprobă şi se revizuieşte anual de către consiliul de administraţie şi constituie anexă la contractul individual de muncă. Indicatorii de performanţă din cadrul fişelor de autoevaluare/evaluare pentru toate cadrele didactice şi didactice auxiliare se stabilesc de către directorul şi directorul adjunct al fiecărei unităţi/instituţii de învăţământ, împreună cu responsabilii/coordonatorii comisiilor metodice sau al compartimentelor funcţionale, cu respectarea domeniilor şi criteriilor din fişele cadru. Consiliul profesoral, reunit, validează, prin vot majoritar, fişele de autoevaluare pentru personalul didactic şi didactic auxiliar, în baza cărora se stabileşte calificativul anual. Personalul didactic din învăţământul preuniversitar beneficiază de gradaţie de merit, acordată prin concurs. Această gradaţie se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului şcolar şi reprezintă 25% din salariul de bază. Gradaţia de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani. Personalul didactic cu rezultate excelente în activitatea didactică, educativă şi ştiinţifică poate primi decoraţii, ordine, medalii, titluri, potrivit legii. Ordinele şi medaliile care pot fi conferite personalului didactic din învăţământul preuniversitar sunt: Ordinul Spiru Haret clasele Comandor, Cavaler şi Ofiţer, Medalia Membru de onoare al corpului didactic. Medalia se acordă cadrelor didactice pensionabile, cu activitate deosebită în învăţământ. În afara distincţiilor prevăzute la alin. (2), ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului este autorizat să acorde personalului didactic din învăţământul preuniversitar următoarele distincţii:

a) adresă de mulţumire publică;

b) diplomă "Gheorghe Lazăr" clasele I, a II-a şi a III-a;

c) diplomă de excelenţă, care se acordă cadrelor didactice pensionate sau pensionabile, cu activitate deosebită în învăţământ.

Diploma "Gheorghe Lazăr" clasele I, a II-a şi a III-a este însoţită de un premiu de 20%, 15% şi, respectiv, 10% din suma salariilor de bază primite în ultimele 12 luni de activitate. Diploma de excelenţă este însoţită de un premiu de 20% din suma salariilor de bază primite în ultimele 12 luni de activitate.

8.Ce este Consiliul Clasei si care sunt principalele obiective ale acestuia?

Consiliul clasei functioneaza in invatamantul primar, gimnazial, liceal, profesional si postliceal si este constituit din totalitatea personalului didactic care preda la clasa respectiva, din cel putin un parinte delegat al comitetului deparinti al clasei, cu exceptia claselor din invatamantul postliceal si, pentru toate clasele, cu exceptia celor din invatamantul primar, si a reprezentantului elevilor clasei respective, desemnat prin vot secret de catre elevii clasei. Presedintele consiliului clasei este invatatorul/institutorul/profesorul pentru invatamantul primar, respectiv profesorul diriginte, in cazul invatamantului gimnazial, liceal, profesional si postliceal. Consiliul clasei se intruneste cel putin o data pe semestru sau ori de cate ori este necesar, la solicitarea invatatorului/institutorului/profesorului pentru invatamantul primar, respectiv a profesorului diriginte, a reprezentantilor parintilor si ai elevilor.

Consiliul clasei are urmatoarele obiective:

a) armonizarea activitatilor didactice cu nevoile educationale ale elevilor;

b) evaluarea obiectiva a progresului educational al elevilor;

c) coordonarea interventiilor multiple ale echipei pedagogice, in vederea optimizarii rezultatelor elevilor, in sensul atingerii obiectivelor educationale, stabilite pentru colectivul clasei;

d) stabilirea si punerea in aplicare a modalitatilor de sprijinire a elevilor cu un ritm lent de invatare;

e) organizarea de activitati suplimentare pentru elevii capabili de performante.

Consiliul clasei are urmatoarele atributii:

a) analizeaza semestrial progresul scolar si comportamentul fiecarui elev;

b) stabileste masuri de sprijin atat pentru elevii cu probleme de invatare sau de comportament, cat si pentru elevii curezultate deosebite;

c) stabileste notele/calificativele la purtare pentru fiecare elev al clasei, in functie de frecventa si comportamentul acestora in activitatea scolara si extrascolara; propune consiliului profesoral validarea notelor mai mici de 7,00,respectiv mai mici de 8,00 pentru unitatile de invatamant cu profil pedagogic, teologic si militar, sau a calificativelormai mici de „bine”, pentru invatamantul primar;

d) propune recompense pentru elevii cu rezultate deosebite;

e) participa la intalniri cu parintii si elevii ori de cate ori este nevoie, la solicitarea invatatorului/institutorului/profesorului pentru invatamantul primar/profesorului diriginte sau a cel putin 1/3 dintreparintii elevilor clasei;

f) analizeaza abaterile disciplinare ale elevilor si propune invatatorului/institutorului/profesorului pentru invatamantulprimar/profesorului diriginte, sanctiunile disciplinare prevazute pentru elevi, in conformitate cu legislatia in vigoare.

9.Precizati rolul profesorului diriginte.

Profesorul diriginte are urmatoarele atributii:

1. organizeaza si coordoneaza:

a) activitatea colectivului de elevi;

b) activitatea consiliului clasei;

c) intalniri cu parintii, tutorii sau sustinatorii legali la inceputul si sfarsitul semestrului si ori de cate ori este cazul;

d) actiuni de orientare scolara si profesionala pentru elevii clasei;

e) activitati educative si de consiliere;

f) activitati extracurriculare si extrascolare in unitatea de invatamant activitati extracurriculare:

2. monitorizeaza;

a) situatia la invatatura a elevilor;

b) frecventa la ore a elevilor;

c) participarea si rezultatele elevilor la concursurile si competitiile scolare;

d) comportamentul elevilor in timpul activitatilor scolare, extrascolare si extracurriculare;

e) participarea elevilor la programe sau proiecte si implicarea acestora in activitati de voluntariat;

3. colaboreaza cu:

a) profesorii clasei si coordonatorul pentru proiecte si programe educative scolare si extrascolare pentru informareaprivind activitatea elevilor, pentru solutionarea unor situatii specifice activitatilor scolare si pentru toate aspectele care vizeaza procesul instructiveducativ, care-i implica pe elevi;

b) cabinetele de asistenta psihopedagogica, in activitati de consiliere si orientare a elevilor clasei;

c) directorul unitatii de invatamant, pentru organizarea unor activitati ale colectivului de elevi, pentru initierea unor proiecte educationale cu elevii, pentru rezolvarea unor probleme administrative referitoare la intretinerea si dotarea salii de clasa, inclusiv in scopul pastrarii bazei materiale, pentru solutionarea unor probleme sau situatii deosebite, aparute in legatura cu colectivul de elevi;

d) comitetul de parinti, parintii, tutorii sau sustinatorii legali pentru toate aspectele care vizeaza activitatea elevilor si evenimentele importante la care acestia participa si cu alti parteneri implicati in activitatea educativa scolara si extrascolara;

e) alti parteneri implicati in activitatea educativa scolara si extrascolara;

f) compartimentul secretariat, pentru intocmirea documentelor scolare si a actelor de studii ale elevilor clasei;

g) persoana desemnata pentru gestionarea SIIIR, in vederea completarii si actualizarii datelor referitoare la elevi;

4.informeaza:

a) elevii si parintii, tutorii sau sustinatorii legali, despre prevederile regulamentului de organizare si functionare a unitatilor de invatamant;

b) elevii si parintii, tutorii sau sustinatorii legali, cu privire la reglementarile referitoare la examene/testari nationale si cu privire la alte documente care reglementeaza activitatea si parcursul scolar al elevilor;

c) parintii, tutorii sau sustinatorii legali, despre situatia scolara, despre comportamentul elevilor, despre frecventa acestora la ore; informarea se realizeaza in cadrul intalnirilor cu parintii, tutorii sau sustinatorii legali, precum si in scris, ori de cate ori este nevoie;

d) parintii, tutorii sau sustinatorii legali, in cazul in care elevul inregistreaza absente nemotivate; informarea se face in scris; numarul acestora se stabileste prin regulamentul de organizare si functionare a fiecarei unitati de invatamant.

e) parintii, tutorii sau sustinatorii legali, in scris, referitor la situatiile de corigenta, sanctionarile disciplinare, neincheierea situatiei scolare sau repetentie;

5. indeplineste alte atributii stabilite de catre conducerea unitatii de invatamant, in conformitate cu legislatia in vigoare sau fisa postului.

Profesorul diriginte mai are si urmatoarele atributii:

a) raspunde de pastrarea bunurilor cu care este dotata sala de clasa, impreuna cu elevi, parinti, tutori sau sustinatori legali, precum si cu membrii consiliului clasei;

b) completeaza catalogul clasei cu datele personale ale elevilor;

c) motiveaza absentele elevilor, in conformitate cu prevederile prezentului regulament si ale regulamentului de organizare si functionare a unitatii de invatamant;

d) incheie situatia scolara a fiecarui elev la sfarsit de semestru si de an scolar si o consemneaza in catalog si in carnetul de elev;

e) realizeaza ierarhizarea elevilor la sfarsit de an scolar pe baza rezultatelor acestora;

f) propune consiliului de administratie acordarea de burse pentru elevi, in conformitate cu  legislatia in vigoare.

10. Enumerați comisiile care funcționează la nivelul fiecăreiunități de învățământ

La nivelul fiecarei unitati de invatamant functioneaza urmatoarele comisii: 1. cu caracter permanent;

2. cu caracter temporar;

3. cu caracter ocazional.

Comisiile cu caracter permanent sunt:

a) Comisia pentru curriculum;

b) Comisia de evaluare si asigurare a calitatii;

c) Comisia pentru perfectionare si formare continua;

d) Comisia de securitate si sanatate in munca si pentru situatii de urgenta;

e) Comisia pentru controlul managerial intern;

f) Comisia pentru prevenirea si eliminarea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii;

g) Comisia pentru programe si proiecte educative.

Comisiile cu caracter permanent isi desfasoara activitatea pe tot parcursul anului scolar, comisiile cu caracter temporar isi desfasoara activitatea doar in anumite perioade ale anului scolar, iar comisiile cu caracter ocazional sunt infiintate ori de cate ori se impune constituirea unei astfel de comisii, pentru rezolvarea unor probleme specific aparute la nivelul unitatii de invatamant. Comisiile cu caracter temporar si ocazional vor fi stabilite de fiecare unitate de invatamant, prin regulamentul de organizare si functionare a unitatii de invatamant. Comisiile de la nivelul unitatii de invatamant isi desfasoara activitatea pe baza deciziei de constituire emise de directorul unitatii de invatamant. In cadrul comisiilor prevazute la art. 79 alin. (2) lit. b), f) si g) sunt cuprinsi si reprezentanti ai elevilor si ai parintilor, tutorilor sau ai sustinatorilor legali, nominalizati de consiliul scolar al elevilor respectiv comitetul/asociatia de parinti. Activitatea comisiilor din unitatea de invatamant si documentele elaborate de membrii comisiei sunt reglementate prin acte normative sau prin regulamentul de organizare si functionare a unitatii de invatamant. Fiecare unitate de invatamant isi elaboreaza proceduri, privind functionarea comisiilor in functie de nevoile proprii.

Înapoi