PRACTICI INOVATIVE IN FORMAREA ABILITATILOR DE LECTURA LA CLASA A II A

Compus de: PROF. ÎNV. PRIMAR, RĂILEANU GABRIELAScoala: SCOALA GIMNAZIALĂ NR. 37 CONSTANTAPublicat: 16/01/2024Resursele Profesorului
PRACTICI INOVATIVE IN FORMAREA ABILITATILOR DE LECTURA LA CLASA A II A

„Lectura este un pașaport pentru nenumărate aventuri.”–  Mary Pope Osbourne

Gustul pentru citit nu vine de la sine, ci se formează în timp, cu răbdare,  perseverenţă   şi voinţă. Şcoala şi familia cei doi factori importanţi în educaţia şi instrucţia copilului-ajută la formarea uneia dintre cele mai importante competenţe necesare unui om în viaţă: cititul. Cititul este o abilitate foarte importantă pe care trebuie să o  poată  stăpâni copiii noştri. În familie, cea mai eficientă metodă de a-i încuraja pe copii să  iubeasca şi să aprecieze cărţile şi cititul, este cititul de la cea mai fragedă vârstă. Cu cât începem mai devreme, cu atât şansele de succes sunt mai mari.Copiii cărora li se citeşte de mici vor învăţa să fie ei înşişi buni cititori. Cu cât li se citeşte mai mult, cu atât sunt mai interesaţi să înveţe să citească. Ideal este ca fiecare copil să ajungă să deschidă o carte de plăcere, singur, fără să-i ceară cineva din familie sau de la şcoală.

Interesul copilului pentru lectură creşte cu atât mai mult cu cât acestea sunt citite într-un loc special amenajat, cum este CDI-ul ,folosind metode, formaţii de lucru diferite de la o activitate la alta. Am considerat că este foarte important ca de fiecare dată să abordez alt tip de demers educaţional şi într-un spaţiu plăcut elevilor, cum este cel de la CDI. Aici am desfăşurat multe activităţi, nu numai de lectură, ci şi culturale, de informare a elevilor folosind noile tehnologii educaţionale .

Totodată, am creat împreună fotografii inspiraționale în care elevii imită personaje celebre, pictate în timp ce citesc:

Zoeble ImageZoeble ImageZoeble ImageZoeble Image

Proiectul săptămânii: " Ce ascunde inițiala numelui meu?"

Proiectul a avut ca temă crearea unei pagini în aplicația JAMBOARD sau orice altceva la îndemană, pornind de la inițiala numelui fiecărui elev. 

Cerințe

- să găsească informații legate din diferite domenii studiate sau care săa aibă legătura cu litera inițială a numelui. Astfel, au reușit să descopere lucruri interesante din lumea acvatică, geografie, istorie, matematică. Am încurajat lectura nu doar în biblioteca școlii sau cea județeană, ci și biblioteca virtuală, cea online.

Zoeble ImageZoeble ImageZoeble ImageZoeble ImageZoeble Image

Proiect – Cum supraviețuim pe o insulă pustie

-Elevii au fost împărțiți în grupe

-Au avut de creat un text care să se plieze pe tema propusă

-Fiecare membru al echipei și –a creat propriul rol

-Povestirea a avut ca și conținut și jocul de rol

-Materialele folosite pentru a veni în sprijinul povestirii au fost create de elevi

Înainte de a se apuca de lucru, am pus la dispoziția elevilor o bobliografie pentru a lectura cateva povestiri ce au legătură cu tema propusă.

Înainte de a se apuca de lucru, am pus la dispoziția elevilor o bobliografie pentru a lectura cateva povestiri ce au legătură cu tema propusă.

Marcel Proust spunea că, în copilărie, zilele cele mai intens trăite sunt cele petrecute în compania cărților preferate. Cărți fantastice sau de aventură, cărți cu prinți și prințese,  copii sau genii în devenire – citindu-le, copiilor le este imposibil să se plictisească.  Citindu-le,  copilăria  capătă  mai multă  culoare și chiar și cea mai monotonă zi se  poate transforma într-o adevărată aventură. 

Bibliografie:

IVAN CEL FĂRĂ DE SEAMĂN 

DE KATHERINE APPLEGATE;

ICKABOG

 DE J.K. ROWLING;

A GREȘI E OMENEȘTE

 DE STEPHAN PASTIS;

MICUL PRINȚ

 DE ANTOINE DE SAINT EXUPERY

Şi  organizarea unor 

şezători literare 

are rolul de a verifica asimilarea conţinutului lecturilor citite de elevi, deoarece acestea reprezintă o formă recreativă foarte potrivită pentru realizarea cu succes a obiectivelor propuse în cadrul orelor de limba şi literatura română. 

CLUBUL DE LECTURĂ

- Caietul de lectură este un important element de lucru atât pentru elevi cât şi pentru învăţător. 

Diafilmul, filmul, teatrul de păpuşi, casetele audio şi video 

folosesc ca mijloace concrete ce pot fi utilizate de dascăl în vizualizarea unor posibile lecturi suplimentare din programa şcolară.

Se mai pot realiza acţiuni în parteneriat cu familia de tipul: “Părinţi şi copii împreună”, “Bunica deapănă amintiri”, dramatizări ale fabulelor în care  personajele  vieţuitoare,  prin comportamentul lor corespund actualelor nevoi de educaţie ale individului. Atunci  când copiii nu simt lectura ca pe o corvoadă, ci o caută ca pe o sursă de  informare, de relaxare, de bucurie, putem spune că am îndeplinit cu adevărat mare parte din misiunea pe care o avem ca dascăli.

BIBLIOGRAFIE:

Cosmovici, Andrei – „Psihologie şcolară” , Iaşi, Editura „Polirom” , 1998

Costea, Octavia –”Didactica lecturii.O abordare funcţionala”, Institutul European Iasi, 2006

Şerdean, Ion –”Metodica predării limbii române la clasele I-IV”, EDP, Bucureşti, 1991

Zoeble Image
Înapoi