Resursele educaționale deschise

Compus de: prof. Iulian PăduraruScoala: Liceul Teoretic ,,Vasile Alecsandri” Săbăoani,jud.NeamţPublicat: 22/05/2023Resursele Profesorului
Resursele educaționale deschise

Resursele educaționale deschise (Open Educational Resources) se referă la accesul deschis la resurse educaționale, facilitat de tehnologiile informației și comunicațiilor, pentru consultare, utilizare și adaptare de către comunitatea utilizatorilor, în scopuri necomerciale. 

Termenul a fost adoptat la Forumul 

UNESCO

din 2002, la care s-a analizat impactul pe care proiectele 

Open Courseware

le au asupra învațământului superior. 

Resursele educaționale deschise cuprind: 

  • - materiale pentru predare - învățare: proiecte deschise (open courseware și open content), cursuri free, directoare de obiecte de învățare (learning objects), jurnale educaționale;
  • - software 
  • - licențe de proprietate intelectuală care promovează publicarea deschisă a materialelor, principii de design și bune practici, localizarea conținutului.

Avantaje

  • - Tehnologiile informaționale permit educatorilor accesul și schimbul de resurse online. Pâna în urmă cu câțiva ani, majoritatea materialelor create erau protejate, necesitând autentificarea utilizatorilor. Astăzi cele mai multe resurse sunt create si publicate liber pe
  • - Se pot compara conceptele de Resursele educaționale deschise cu 
  • - Resursele educaționale deschise implică o schimbare fundamentală în procesul educațional, contribuind la centrarea pe elev / student. 

Caracteristici ale resurselor educaționale deschise în format digital

Cele mai importante atribute ale unei resurse educaționale deschise în format digital au la bază caracteristici generice ale unui material suport pentru activități de învățare, îmbogățite prin posibilitățile oferite de noile tehnologii: 

„Integrare multimedia. Față de un material didactic convențional, un material digital poate fi o resursă multimodală care include simulări, imagini și filme didactice, animație, clipuri audio, text etc.

Interacțiune cu conținutul. Posibilitatea de a interacționa cu conținutul, de a face alegeri, de a restructura, de a obține feedback rapid și obiectiv sunt esențiale pentru un plus de interes, participare activă, eficiență a învățării. În plus, în cazul unei resurse digitale, cel care învață poate controla (adesea): ritmul, succesiunea secvențelor de învățare, răspunsul, utilizarea rezultatelor, nivelul de dificultate, poziția elementelor, mărimea etc.

Integrare de jocuri educative (serious games). Ideea unei apropieri între joc și activitățile de învățare propuse elevului poate fi transpusă relativ ușor în cazul resurselor educaționale digitale. În acest caz, comportamentul celui care învață determină parcursuri diferite în ce privește: ritmul, succesiunea secvențelor de învățare, răspunsul/ feedbackul, nivelul de dificultate.

Interacțiune cu colegi și cu cadrul didactic. În cazul multor materiale educaționale digitale, colaborarea și competiția (sincronă sau asincronă) sunt aspecte care cresc motivația, semnificația și relevanța învățării. Situația didactică este construită pentru învățare socială. Posibilitatea de a lucra colaborativ poate fi intrinsecă resursei (facilitată de platforma pe care rezidă resursa) sau poate fi adăugată utilizând alte instrumente specializate (diigo, delicious, hypotesis etc.) care permit sublinieri/ evidențieri, decupaje și adnotări sociale, precum și feedback colegial pentru rezultatele sau produsele activității.

Legături între resurse. Orice resursă deschisă în format digital poate fi integrată într-o suită de resurse cu o anumită logică didactică, constituindu-se astfel ușor diverse parcursuri, mulate pe nivelul, posibilitățile și interesele elevilor, intercalate eventual cu activități tradiționale/ convenționale de grup sau frontale. Mai mult, într-o perspectivă ideală, unde este oportun, o secvență din manual care susține o activitate de învățare are legături intradisciplinare și chiar interdisciplinare, făcând conexiuni cu alte secvențe din același manual sau din alte manuale, de la alte discipline și chiar de la alte niveluri de studiu.

Instrumente și resurse suplimentare accesibile. Conținutul și sarcina de lucru prevăzute în mod curent într-o resursă educațională în format digital pot beneficia de variate resurse suplimentare din același mediu digital, care pot fi „apelate” pentru referință, exemplificare, aprofundare, consolidare sau aplicații. Acestea constau în dicționare online, enciclopedii tematice, culegeri de probleme și exerciții, filme explicative și simulări, ecranizări, texte de referință, spații virtuale pentru experimente sau explorări, spații ludice, comunități virtuale de învățare etc.

Portofoliu de rezultate și de produse ale activității. Majoritatea aplicațiilor pentru crearea de resurse educaționale păstrează și/sau trimit pe email rezultatele activităților elevilor sau permit integrarea acestora în platforme de management al învățării pentru a fi evaluate, adnotate și notate. Păstrarea unor elemente relevante de portofoliu ale elevului este o soluție actuală, care face posibilă construirea unei imagini de ansamblu asupra parcursului învățării și realizarea de predicții asupra performanței ulterioare (learning analytics). De asemenea, accesul la rezultate – teste, răspunsuri la sarcini de lucru, rezolvări, eseuri, proiecte, prototipuri de produse, împreună cu notițele și comentariile profesorului – poate fi acordat întregului grup de elevi, altor profesori, părinților. Aceștia ar putea „derula” oricând parcursul de învățare pentru a identifica lacunele și pentru a opta pentru module remediale.

Posibilitatea de adaptare, corectare, actualizare, completare, versionare facilă constituie una dintre cele mai importante caracteristici. Spre deosebire de materialele didactice în format fizic/ tipărit, resursele educaționale digitale, odată elaborate, pot fi modificate cu eforturi minime și redistribuite. Actualizările le poate face autorul sau alți profesori și pot consta în corecturi pe text, adăugiri și explicații, reformulări sau interpretări noi, contextualizare și personalizare, recorelări și ajustări în conformitate cu evoluția domeniului de cunoaștere, diversificări ale sarcinilor de lucru, recalibrări ale mecanismelor de interacțiune, reelaborări ale modalităților de feedback/ schimbări în scala de notare. 

Cadrele didactice pot propune materiale educaționale proprii, în format electronic, cu respectarea legislației în vigoare privind proprietatea intelectuală/dreptul de autor.

Materialele pot fi: cursuri, proiecte de lecții, prezentări, cărți, manuale, teme pentru acasă, chestionare, activități în clasă sau în laborator, jocuri, simulări, teste, resurse audio sau video și multe altele puse la dispoziție în format digital sau pe un suport fizic și la care ai acces liber. 

Egalitatea de şanse este mână în mână cu adaptarea școlară, dar și cu cea socială și are la baza asigurarea participării depline a fiecărei persoane la viața economică și socială, fără deosebire de origine etnică, sex, religie, vârstă, dizabilități etc.

Șansele de instruire pentru toți elevii sunt garantate în aproape toate țările lumii, dar la intrarea în mediul şcolar copiii au resurse inegale. 

Accesul liber la aceste resurse oferă beneficii importante pentru toți: 

•  calitate sporită şi flexibilitate a resurselor educaționale; 

•  aplicarea cunoştințelor într-un context mai larg; 

• libertatea de acces (de exemplu, la locul de muncă/acasă) şi oportunități sporite pentru învățare; 

• suport pentru abordări centrate pe elev, individualizate, nonformale; 

• finalități deschise

• educație deschisă -Pedagogie deschisă -Evaluare deschisă -Resurse educaționale deschise

• dezvoltarea abilităților, prin elaborarea de RED generice care pot fi reutilizate şi re contextualizate în diferite domenii;

• posibilitatea de a testa materialele de curs înainte de predare şi a compara cu alte cursuri similare;

• oportunități de a se implica în inițiative RED, prin contribuție la dezvoltarea RED, testare sau evaluare, prin activități de marketing, acționând împreună cu alţi colegi sau individual, în calitate de ambasador al RED;

• experiențe autentice de "viață reală" prin intermediul RED ce asigură legătura cu eventuali angajatori sau cu sectoare profesionale

La ce mă ajută RED?

  • - oferă posibilitatea de a crea și de a colabora la realizarea de  materiale (cărţi, chestionare, teme, jocuri, teste) de care  oricine, de oriunde din lume se poate folosi, pe care le poate distribui și pe care le poate remixa și readapta; 
  • - pot fi accesate gratuit sau cu o taxă moderată, de oriunde din  lume și de pe orice tip de dispozitiv– de pe calculator, de pe  tabletă sau de pe telefon; 
  • - sporesc creativitatea și inovația și fac educația mult mai  accesibilă pentru oricine, indiferent de vârstă, așezare pe glob sau posibilități financiare. 

Care sunt beneficiile utilizării RED?

Profesorul - prima sursă ce stă la originea RED: 

  • - obține feedback-ul utilizatorilor; 
  • - recunoaştere profesională şi sporirea reputației; 
  • - beneficii (de eficiență şi culturale) asigurate prin  abordarea colaborativă în procesul predării-învățării; 
  • - acces la materiale calitative, pentru a îmbunătăți curricula; 
  • - abordare colaborativă în procesul de predare-învățare-evaluare;
  • - intensificarea dialogului în cadrul școlii şi în afara ei cu colegii; 
  • - o mai mare disponibilitate a conținutului şi concentrare pe  experiența de învățare (inclusiv extinderea ariei de participare); 
  • - capacitate crescută de a sprijini elevii de la distanță; 
  • - eficiență în producerea de conținuturi; 
  • - noi parteneriate/legături cu instituții şi organizații din interiorul, dar şi din afara învățământului;  
  • - amplificarea schimbului de idei şi practici în cadrul școlii,  sporirea rolului activităților de sprijin profesional (mentorat, consiliere etc.).

Elevii: 

  • - calitate sporită şi flexibilitate a resurselor educaționale; 
  • - aplicarea cunoştințelor într-un context mai larg; 
  • - libertatea de acces şi oportunități sporite pentru  învățare; 
  • - suport pentru abordări centrate pe elev, individualizate,  nonformale; 
  • - dezvoltarea abilităților, prin elaborarea de RED generice care pot fi reutilizate şi recontextualizate în diferite domenii; 
  • - oportunități de a se implica în inițiative RED, prin  contribuție la dezvoltarea RED, testare sau evaluare, prin activități de marketing, acționând împreună cu alţi colegi sau individual, în calitate de ambasador al RED.

BIBLIOGRAFIE: https://cursuridigitale.ro/cursuri/curs-resurse-digitale-pentru-profesori; Bezede R.  

Promovarea educaţiei deschise şi a resurselor educaţionale libere, 

Didactica Pro  nr. 1 (89) 2015, Centrul Educaţional PRO DIDACTICA

Înapoi