VALENȚE FORMATIVE ALE ACTIVITĂȚII DE REZOLVARE SI COMPUNERE A PROBLEMELOR ÎN VEDEREA DEZVOLTĂRII CREATIVITĂȚII LA ELEVI

Compus de: Prof. înv. primar Gheorghe ClaudiaScoala: Școala Gimnazială NR. 145, Sector 2, BucureștiPublicat: 12/02/2024Resursele Profesorului
VALENȚE FORMATIVE ALE ACTIVITĂȚII DE REZOLVARE SI COMPUNERE A PROBLEMELOR  ÎN VEDEREA DEZVOLTĂRII CREATIVITĂȚII LA ELEVI

Pornind de la ipoteza ca activitatea de rezolvare si compunere a problemelor ofera terenul cel mai fertil din domeniul activitatilor matematice pentru cultivarea si educarea creativitatii si a inventivitatii am urmarit urmatoarele obiective: 

1. Cultivarea creativitatii gandirii, a curiozitatii stiintifice, a spiritului de observatie si investigatie, a perseverentei in munca;

2. Legatura stransa intre creativitatea gandirii si factorii care o influenteaza;

3. Gradarea efortului, avand in vedere posibilitatile intelectuale ale elevilor, in rezolvarea si compunerea de probleme.

In fundamentarea teoretica a temei am pornit de la premisa conform careia creativitatea este considerata in literatura de specialitate ca fiind un proces, care duce la un anumit  produs, caracterizat prin originalitate sau noutate si prin valoare sau utilitate pentru societate.

In activitatea de incercare in cercetare am folosit urmatoarele metode:

1. Observatia; Prin aceasta metoda am putut constata in ce masura problema data spre rezolvare, transformare sau compunere contribuie la dezvoltarea gandirii, in mod deosebit a creativitatii, de asemenea rolul metodelor activ-participative in cresterea eficientei lectiilor de matematica, a insusirii cunostintelor de fiecare elev in parte.

2. Convorbirea; Convorbirile purtate cu elevii au scos in evidenta dificultatile intampinate in rezolvarea si compunerea unei probleme, calea de rezolvare, pe care s-au bazat in gasirea acestei cai.

3. Experimentul; Am adoptat aceasta metoda intrucat ea se desfasoara pe tot parcursul ciclului primar, prin cresterea progresiva a dificultatilor incepand cu insusirea notiunii de problema, cu rezolvarea problemelor simple de adunare si scadere grupate pe grade de dificultate cu rezolvarea problemelor compuse.

4.Verificarea si evaluarea rezultatelor la invatatura;  Am desfasurat-o de obicei la sfarsitul unei unitati de invatare, la sfarsitul unui semestru sau al anului scolar.

5. Studiul documentelor scolare. Prin verificarea caietelor cu tema acasa si a caietelor de munca independenta.

Studiind documentele scolare am urmarit modul in care elevii:

  • - si-au insusit cunostintele predate, priceperile si deprinderile pe care si le-au format;
  • - greselile tipice, golurile si insusirea unor cunostinte;
  • - eficienta pe care au avut-o metodele si procedeele de lucru folosite in cadrul orelor de curs. 

Una dintre laturile fundamentale ale studierii matematicii o constituie rezolvarea si compunerea problemelor. Activitatea de rezolvare si compunere a problemelor ofera terenul cel mai fertil din domeniul activitatilor matematice pentru cultivarea si educarea creativitatii si a inventivitatii. Pornind de la ipoteza mai sus mentionata mi-am propus obiectivele aratate la inceputul prezentarii. Am folosit o paleta larga de metode:

  • - metoda demonstratiei
  • - conversatia euristica
  • - prin
  • - exercitiul
  • - activitatile independente diferentiate,
  • - metoda asaltului de idei ( brainstormingul
  • - metoda cubului 
  • - mozaicul
  • - metoda jocurilor

Pe parcursul activitatii de studiu si cercetare am ajuns la urmatoarele concluzii:

  • - necesitatea cultivarii accentuate a gandirii micilor scolari, prin evidentierea relatiilor matematice,  prin introducerea progresiva, gradata a limbajului matematic modern;
  • - antrenarea continua a copilului la efort propriu,  exersand gandirea prin rezolvari de probleme;
  • - dezvoltarea gandirii copilului nu depinde de numarul mare de probleme rezolvate, ci de modalitatea de rezolvare sau de calcul;
  • - stimularea gandirii elevului constituie o adevarata gimnastica a mintii, ascute atentia, spiritul de investigatie, perspicacitatea;
  • - pentru a forma la elevi capacitatea de a elabora judecati, posibilitatea de a crea probleme, este necesar ca dezvoltarea gandirii matematice sa o incepem cat mai timpuriu posibil, inca de la gradinita.

Bibliografie:

Stoica Ana – Evaluarea creativitatii, Ghid practic, Editura Performantica, 2005

Leonte Rodica, Mihai Stanciu – Strategii activ participative de predare invatare in ciclul primar, Editura Casei Corpului Didactic, Bacau, 2004

Ionescu Miron – Demersuri creative in predare si invatare, Editura Presa Universitara Clujeana, 2000

Înapoi